Pedagog Szkolny

mgr Joanna Gozdur - pedagog szkolny, koordynator d.s. bezpieczeństwa

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

GODZINY PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO

Poniedziałek - 8:00 - 13:30

Wtorek - 8:30 - 13:30

Środa - 8:00 - 13:30

Czwartek - 9:30 - 14:00

Piątek - 8:00 - 13:00

telefon - 41 266 78 10 w.19

 

 

Jak żyć w czasie koronawirusa i jak znieść izolację?

asia

 

Izolacja nie jest łatwa. Przed nami trudny czas. Jedni wpadają w panikę, inni bagatelizują sprawę. Jak żyć, żeby nie dać się zwariować!?

Cieszmy się z małych rzeczy, celebrujmy codzienność. Wiele wskazuje bowiem na to, że epidemia koronawirusa w naszym kraju jeszcze się nasili. Czekają nas tygodnie, walki o to, by zminimalizować rozprzestrzenianie się choroby. Konieczna będzie dyscyplina społeczna - m.in. pozostawanie w domach i ograniczanie kontaktów z innymi. To będzie bardzo trudny czas. Jak go przetrwać?

Oto kilka porad, jak radzić sobie z psychologicznym stresem izolacji” – podaje Atle Dyregrov - profesor psychologii i badacz, pracownik Centrum Psychologii Kryzysowej na Uniwersytecie w norweskim Bergen.

  • Pamiętaj, że pełnisz służbę dla społeczeństwa zagrożonego koronawirusem

Pomagasz im zmniejszyć możliwość zachorowania. Wykazujesz zbiorową odpowiedzialność społeczną poprzez swoje altruistyczne działania. Taki sposób myślenia o epidemii i przymusie odosobnienia pozwala by czas epidemii nie odcisnął się negatywnie na naszej psychice.

  • Bądź aktywny, planuj

Działania, rutyna i plan to elementy, które nadają kształt i sens naszym dniom, pozwalają ustrzec się od zniechęcenia i poczucia bezradności. Daje nam stabilność, poczucie bezpieczeństwa oraz poczucie kontroli. Ćwiczenia fizyczne, higiena osobista, posiłki w regularnych porach i inne regularne czynności przyczyniają się do porządku w nowej i niejasnej sytuacji.

  • W czasach koronawirusa kontakty społeczne są ważne

Media społecznościowe pozwalają nam zachować kontakt z otoczeniem. Pozostań w kontakcie z ludźmi! Upewnij się, że jest to stały punkt w twoim codziennym harmonogramie.

 

  • Przejmij kontrolę nad niepokojącymi myślami

 

Pełne niepokoju myśli o epidemii koronawirusa i stanie własnego zdrowia są czymś normalnym. Jeśli takie myśli zajmują dużo miejsca, możesz spróbować je lepiej kontrolować. Oglądaj filmy lub seriale, graj w gry wideo, rozwiązuj krzyżówki albo gry logiczne. Korzystaj z komunikatorów, by rozmawiać z ludźmi i nie dopuść, by koronawirus był głównym tematem waszych pogawędek.

 

  • Zmartwienia? Tylko kwadrans dziennie

 

Zarezerwuj określony czas (10-20 minut dziennie), w którym możesz się martwić, ile chcesz. Kiedy zmartwienia najdą cię poza tym czasem, możesz powiedzieć sobie: to jest coś, o czym warto pomyśleć podczas martwienia, nie teraz. Jeśli będziesz to mówić sobie samemu wystarczająco często, ten proces myślowy stanie się twoim nawykiem. Nie planuj zmartwień późno w nocy.

 

  • Wystarczy kilka informacji na temat koronawirusa dziennie

 

Wiemy od tych, którzy doświadczają tragedii, że zbytnie spędzanie czasu na oglądaniu lub czytaniu wiadomości wpływa na nich negatywnie. Jeśli będziesz chronić się przed ciągłym sprawdzaniem mediów pod kątem wiadomości o wirusie, łatwiej ci będzie zachować spokój.

 

 

 

 

Nie pozwól odlecieć swojemu szczęściu

Pod takim tytułem w szkole odbyła się pogadanka na temat szkodliwości palenia tytoniu, a szczególnie e-papierosów. Zdrowie bywa ulotne niczym balonik. Nie przyczyniajmy się sami do utraty zdrowia z powodu używek.

 

 

Jak sobie radzić z prześladowaniem

DROGIE UCZENNICE, DRODZY UCZNIOWIE!

W każdej szkole dochodzi czasami do przemocy, jednak nie wszyscy wiemy, jakie zachowania należy uważać za przemoc. Przemoc to nie tylko uderzanie, szczypanie, bicie, czy popychanie. 
Pamiętaj, że jesteś ofiarą przemocy także wtedy, gdy:

§  jesteś przezywany

§  ktoś opowiada innym nieprawdziwe historie na Twój temat

§  jesteś ośmieszany przez swoich kolegów i koleżanki

§  ktoś niszczy lub zabiera Twoje rzeczy

§  ktoś kradnie Twoje pieniądze

§  w Internecie publikowane są obraźliwe informacje o Tobie

§  dostajesz obraźliwe sms-y lub telefony

§  nie chcesz iść do szkoły, bo boisz się spotkać swoich prześladowców

Sprawcy najczęściej dobrze wiedzą, w jaki sposób mogą cię zranić. Gdy chcą Ci sprawić przykrość, złośliwie komentują:

§  Twój wygląd: wagę, kolor włosów, sposób ubierania

§  to, że dobrze się uczysz

§  to, że uczysz się gorzej

§  to, że nie masz pieniędzy

§  Twoją popularność w szkole

§  jeśli masz inną religię

§  nosisz okulary lub aparat słuchowy

§  masz wadę wymowy lub dysleksję

Pamiętaj - niezależnie od tego, czego dotyczy prześladowanie i dokuczanie, to nie Twoja wina. Nikt nie ma prawa stosować przemocy wobec innych osób.

Co możesz zrobić?

Jeśli jesteś prześladowany, koniecznie powiedz o tym komuś. Możesz powiedzieć przyjacielowi, nauczycielowi albo rodzicom. Pamiętaj, że prześladowanie samo się nie skończy, jeśli nikomu o tym nie powiesz. Nie jest to łatwe. Możesz się wstydzić lub obawiać, że zmartwisz tym rodziców lub sprawisz im kłopot. Jeśli nie chcesz sam opowiedzieć o problemie poproś np. kolegę, koleżankę, rodzeństwo, babcię lub dziadka, aby pomogli Ci o wszystkim opowiedzieć rodzicom. Jeśli zamiast mówić o problemie wolisz o tym napisać - przygotuj list do rodziców i opisz jak się czujesz.

Pamiętaj, że w szkole zawsze jest Twój wychowawca lub inny nauczyciel, który powinien wiedzieć, jeśli dzieje się coś złego. Spróbuj znaleźć taki moment, kiedy będziesz mógł powiedzieć mu o tym tak, aby nikt się nie zorientował. Możesz np. zostać po lekcji prosząc o wyjaśnienie jakiegoś tematu. Jeśli masz większe zaufanie do innego nauczyciela lub pracownika szkoły (pedagog lub psycholog szkolny, pielęgniarka) - porozmawiaj z wybraną przez Ciebie osobą. Masz prawo do tego, aby poczuć się bezpiecznie.

Możesz wybrać także inną dorosłą osobę, której ufasz np. lekarza. Osoba taka powinna znaleźć odpowiedni sposób, aby skontaktować się ze szkołą i Twoimi rodzicami, by ci pomóc.

Jak sobie radzić z prześladowaniem?

Sprawcy przemocy najczęściej działają bez świadków i dlatego potrafią przez dłuższy czas unikać konsekwencji.

§  Podczas przerw staraj się przebywać w bezpiecznych miejscach w szkole, gdzie jest wiele innych osób. Sprawcy nie lubią świadków.

§  Jeśli pobiją Cię w szkole, natychmiast powiedz o tym nauczycielowi. Powiedz też rodzicom.

§  Nie staraj się im oddawać - możesz zostać pobity lub wpaść w kłopoty. Bicie to napaść.

§  W trudnej sytuacji zawsze proś o pomoc i wsparcie; nie obawiaj się wołać o pomoc do postronnych osób, mówiąc np. "oni mi grożą".

§  Jeśli spotkasz osoby, które prześladują Cię, staraj się przede wszystkim spokojnie opuścić to miejsce tak szybko, jak to jest możliwe.

§  W kontakcie ze sprawcami przemocy staraj się zachowywać pewnie i spokojnie, patrz im w oczy, bądź wyprostowany, unikaj gestów lub min, które mogłyby ich sprowokować.

§  Gdy ktoś zachowuje się wobec Ciebie w sposób, jakiego sobie nie życzysz, powiedz mu o tym jasno i wprost np. " Nie lubię, gdy to robisz. Chciałbym żebyś przestał".

§  Próbuj opierać się, gdy Ci grożą lub namawiają do czegoś, czego nie chcesz zrobić. Stosuj w tym celu technikę "zdartej płyty", powtarzając przez cały czas jedno zdanie np. "Nie, nie zrobię tego".

§  Gdy Ci dokuczają lub przezywają Cię, możesz reagować na to za pomocą jakiegoś zdania, które ma pokazać, że to Cię nie dotyka w sposób, w jaki by chcieli np. "tak? no to co" lub " możesz tak uważać" czy " to możliwe". 

 

 

 

 

Dziękuję NIE

 

 

 

 

 

Zagrożenia płynące z Internetu 

 

Nadmierne korzystanie z Internetu staje się dziś niezwykle poważnym problemem społecznym i wymaga szybkiej reakcji rodziców, opiekunów i pedagogów. Na ryzyko uzależnienia szczególnie narażone są dzieci i młodzież, dla których Internet jest nieodłącznym elementem ich codziennej aktywności, życia społecznego oraz rozrywki. Dlatego tak ważna jest profilaktyka: uświadamianie zarówno dzieciom, jak i rodzicom oraz nauczycielom, jakie mogą być pierwsze symptomy uzależnienia od sieci. Wskazywanie, w jaki sposób zarządzać czasem spędzanym przez dziecko online, tak by nie przekroczyć granic bezpieczeństwa, wreszcie: gdzie szukać pomocy, jeśli problem już powstanie. Istnieją jeszcze inne zjawiska, z którymi może spotkać się młody człowiek w sieci.

Do nich należą:

  • Seksting - to niebezpieczne zjawisko przesyłania treści o charakterze erotycznym,

głównie swoich nagich lub półnagich zdjęć, za pomocą Internetu i telefonu komórkowego, popularne szczególnie wśród nastolatków. W przypadku sekstingu mamy do czynienia z sytuacją, kiedy młody człowiek nie tylko jest autorem treści o charakterze erotycznym, lecz także dobrowolnie przekazuje je swoim znajomym. Wszystko to, co wrzucimy do Internetu nie ginie, nawet jeśli to skasujemy. Pozostaje tam na zawsze.

  • Cyberprzemoc – to zachowania agresywne mające na celu (s)krzywdzenie innej osoby przy użyciu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (Internet, telefon komórkowy)

Agresja (cyberprzemoc) w sieci przybiera różne formy i nazwy:

- nękanie internetowe

- prześladowanie

- mobbing elektroniczny

- agresja elektroniczna

Cyberprzemoc może być przestępstwem!

Dzieci będące ofiarami cyberprzemocy doświadczają wielu negatywnych konsekwencji, które utrzymują się długo po zakończeniu prześladowania, nawet w życiu dorosłym. Są to m.in.:

  • depresja i lęk, wzmożone napięcie, niepokój, poczucie osamotnienia, obniżony nastrój, utrata zainteresowań, ograniczenie aktywności, które wcześniej sprawiały przyjemność;
  • problemy zdrowotne, takie jak bóle głowy, problemy ze snem, bóle brzucha;
  • niska samoocena i trudności w budowaniu opartych na zaufaniu relacji  z innymi ludźmi;
  • obniżenie osiągnięć szkolnych. Ofiary przemocy postrzegają szkołę jako miejsce niebezpieczne i opuszczają więcej lekcji niż ich rówieśnicy, co przekłada się  w efekcie na gorsze wyniki w nauce

Więcej informacji uzyskasz:

https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/tematy/promujemy-bezpieczenstwo-w-sieci/materialy-5/

 

 

RÓWNI/RÓŻNI - mowa nienawiści pobierz

HANDEL LUDŹMI, pobierz

ulotka komiks

INTERNET - dobrodziejstwo czy zagrożenie? pobierz